O konferenci 

Vers une valorisation des compétences plurilingues : perspectives et actions

Evropská konfederace jazykových center na vysokých školách (CercleS) vás zve na XVI. mezinárodní konferenci „Language Centres at a Crossroads: Open Directions for New Generations of Learners“. Konference organizovaná Českou a slovenskou asociací jazykových center (CASAJC) se koná ve dnech 10.–12. září 2020 v Centru jazykového vzdělávání Masarykovy univerzity, Brno, Česká republika.

Hlavní myšlenkou konference je poukázat na kulturní a myšlenkové bohatství spojené s jazykovou rozmanitostí. Rádi bychom přivítali vysokoškolské pedagogy, vědce i vedoucí pracovníky z rozličných zemí a nejrůznějších pracovních a kulturních prostředí, aby se zamysleli nad jazykovou výukou na vysokých školách a diskutovali o otázkách spojených s činností jazykových center. Cílem této třídenní konference je vytvoření podmínek pro intenzivní a inspirativní výměnu znalostí, dovedností a zkušeností, sdílení osvědčených postupů a představení nových perspektiv.

Metafora rozcestí či křižovatky (crossroads) se snaží postihnout dynamičnost naší doby. Zažité způsoby jazykové výuky na vysokých školách podléhají působení mnoha faktorů a doznávají změn. Pod vlivem nesčetných společenských, politických a vědeckých interakcí probíhajících na mnoha úrovních jak na vysokých školách, tak v celosvětovém měřítku vznikají nová pravidla, strategie a podoby jazykového vzdělávání, objevují se novátorské iniciativy a probíhají složité experimenty. Tradiční autority a procesy zažité v akademickém prostředí čelí výzvám nových aktérů a přístupů. A uprostřed toho všeho dění jazyková centra zkoumají nové cesty svého působení.

Zdá se, že stojíme na rozcestí a přemýšlíme, kudy dál. Jaké jazyky nabízet, komu, v jaké podobě a intenzitě? Máme poskytovat výuku, nebo jazykové asistenční služby? Kdo je naší cílovou skupinou: studenti, vyučující, administrativní pracovníci vysoké školy, veřejnost nebo prostě kdokoliv? Na jaké dovednosti se zaměřit? Na jazykové, komunikační, interkulturní, či na úspěšnost na pracovním trhu a měkké dovednosti v oblasti jazyků? Máme se soustředit jen na angličtinu, nebo obsáhnout více jazyků? Pokud jde o angličtinu, je naším předmětem coby lingua franca, nebo coby mateřský jazyk konkrétních národů a kultur? Kým jsme: poskytovateli jazykových asistenčních služeb, akademiky, učiteli, nebo kouči? Jaké metody, strategie a nástroje máme používat? Komu se zodpovídáme: našim studentům, univerzitě, nebo celé společnosti? Jak zvyšovat a zaručovat kvalitu? Co nás nejlépe vystihuje: různorodost, flexibilita a otevřenost novým možnostem, nebo vzájemná závislost, propojenost a vytváření profesních sítí?

Otázek je celá řada, stejně jako odpovědí. Každá odpověď ukazuje jazykovému centru a jeho pracovníkům jiný směr. Během konference se pokusíme na některé z těchto otázek odpovědět, a proto vás vyzýváme k zaslání příspěvků v sedmi obsáhlých vzájemně provázaných sekcích:

  • Sekce 1: Metodologie výuky a ICT
  • Sekce 2: Studenti a jejich svět: interakce, role a strategie 
  • Sekce 3: Plurilingvismus v akademickém a profesním prostředí
  • Sekce 4: Hodnocení a jeho alternativní formy
  • Sekce 5: Zaměstnanci a zvyšování kvality
  • Sekce 6: Politika, principy a jejich zavádění do praxe
  • Sekce 7: Administrace překladů a terminologie

Call for papers

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info